Friske tal viser, at kun 40% af danske B2B virksomheder bruger sociale medier som en del af deres marketing. I USA er andelen dobbelt så stor. Men hvordan ser det ud med brugen af sociale medier i B2B marketing i Danmark? Og hvorfor er potentialet med LinkedIn så stort netop nu?
DI Handel har netop udgivet en analyse af, hvordan de sociale medier bliver brugt i B2B marketing i Danmark – specielt blandt handelsvirksomheder. Hele rapporten finder du her. Blandt de mest iøjnefaldende fakta er:
- 40% af virksomhederne er aktive på de sociale medier
- Over halvdelen har ikke en strategi for tilstedeværelse på sociale medier
- 80% bruger max 5 timer ugentligt på sociale medier
- 17% overvåger omtale af deres virksomhed og brands på de sociale medier
Er det så godt eller skidt?
Sammenlignet med USA er det væsentligt lavere. Andelen af B2B virksomheder, der bruger sociale medier aktivt, ligger et sted mellem 64% (2012, Eloqua undersøgelse) og 87% (2013, MarketingProfs og Content Marketing Institute).
I sidstnævnte rapport angiver 87%, at de bruger sociale medier til at distribuere indhold. Samtidig er web trafik mest populært at måle effekten på, så det giver godt billede af, hvad amerikanerne bruger sociale medier til. Nemlig, som talerør til at nå ud til nye kunder.
1,3 millioner danskere er på LinkedIn – men få udnytter mulighederne
En af de talerør, som B2B marketingfolket i Danmark er begyndt at tage til sig, er LinkedIn. Med over 1,3 millioner danske profiler giver det mening at brede kendskabet til dit indhold ud i både grupper, personlige opdateringer, virksomhedens officielle opdateringer eller andre muligheder, som du har for at lave marketing med LinkedIn.
LinkedIn startede som en CV-database, men er i dag langt mere end talentspejderens kødkatalog. Det har dine konkurrenter måske ikke opdaget, men der er andre grunde til at overveje LinkedIn netop nu:
- Kun få danske virksomheder har opdaget mulighederne med at lave virksomhedsopdateringer og mobilisere medarbejderne til at dele dem på LinkedIn.
- Vil du udbrede kendskabet til dit indhold til andre end dine followers, er CPM ca. 3 gange lavere på LinkedIn sammenlignet med førende danske erhvervsnyhedssider.
- Lige nu ryger alle LinkedIn opdateringer ud i strømmen hos følgerne. Det kan meget vel se anderledes ud om et år, og der går rygter om at LinkedIn indfører en sortering i stil med Facebook’s Edgerank, så kun få procent af opdateringerne bliver vist. Resten må du betale for.
Øget interesse for social media B2B marketing i Danmark
Noget tyder på, at timingen er god til at omfavne LinkedIn og andre sociale medier blandt B2B virksomheder. I undersøgelsen fra DI Handel forventer 58% at bruge flere ressourcer på B2B marketing via de sociale medier i fremtiden. Og blandt de virksomheder, som endnu ikke bruger sociale medier, regner en tredjedel med, at de er med i klubben inden for de næste to år.
En snu marketingmand, som jeg ikke husker navnet på, fortalte mig engang: Søg derhen hvor der er flere eyeballs end annoncekroner. Det må i høj grad siges at være tilfældet for LinkedIn i dansk B2B marketing netop nu.
Arbejder du i en B2B virksomhed, der er kommet i gang på de sociale medier? Hvis ikke, hvad står i vejen for det? Giv gerne dit besyv med i kommentaren.
3 Comments
Sarah
Jeg er netop startet på at benytte de sociale medier B2B. Jeg har i første omgang valgt Linkedin http://www.linkedin.com/company/kluntz-a-s og Facebook https://www.facebook.com/Kluntz
Jeg har været meget i tvivl om,om vi bør være på facebook. Det er ikke en virksomhed, der handler med private, men vi er en virksomhed der også forhandler firmajulegaver som jo ender med at blive den private mands eje. Derfor prøver vi facebook af også.
Jeg er også i tvivl om, hvor tit man egentlig bør opdatere profilen, det kan være med status eller nye produkter osv. Indtil videre har jeg bestemt mig for at en gang om ugen må være en god start. Mit næste problem er så at det helst skal komme flydende og ikke skemalagt fx hver tirsdag kl. 14.00. Mon ikke det kommer efterhånden som det bliver rutine. Det er den fagre nye verden, og vi skal lige i gang. Men det er som udgangspunkt ikke svært, det er bare at få startet.
Målet med de sociale medier for os er at skabe opmærksomhed omkring virksomheden og produkterne. Et eller andet sted er det også at nå bredt ud til befolkningen. Jo flere der kender vores navn, jo flere kan måske huske os, næste gang de mangler markedsføringsprodukter.
Joakim Ditlev
Tak fordi du deler dine erfaringer, Sarah. Jeres start på de sociale medier ser solid ud.
Med jeres produkter tror jeg faktisk også Facebook giver mening, selvom I er B2B. Men indholdet bør være endnu mere forbrugerorienteret her. På Facebook vil det også være en god idé at poste oftere end en gang om ugen og prøve flere forskellige typer indhold af – specielt her i startfasen, så I finder ud af, hvad der virker.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil sætte mere fart på jeres tilstedeværelse på sociale medier – fx ved at arbejde med indholdsplaner mv.
Comments are closed.