I B-to-B marketing er LinkedIn en favorit

Alle kender til Facebook. Og alle hippe marketing folk taler om Pinterest. Men arbejder du med B-to-B marketing kommer du ikke uden om LinkedIn. Her findes dine potentielle kunder – de leder efter information og er klar til at engagere sig. Læs hvordan du bærer dig ad med at bruge LinkedIn i B-to-B marketing, og hvorfor du bør investere din tid i det?

Du kender sikkert LinkedIn. Du ved, det der sted hvor du engang har lagt dit CV op og kan lure på, hvor gamle studiekammerater og kolleger kravler hen på karrierestigen. LinkedIn har været i luften siden 2003 – altså før Facebook. De tabte moment, men de sidste par år er de kommet stærkt tilbage med en række nyttige features og ikke mindst en massiv udbredelse, så det er meget mere end en online CV database.

LinkedIn udbredelse i Danmark

Globalt har LinkedIn 161 millioner brugere. Ud af dem er 840.000 danskere (februar 2012) og med 15.000 nye danskere brugere om måneden, skulle den første million danske brugere på LinkedIn være inden for rækkevidde i 2012. Det gør LinkedIn til det næstmest udbredte sociale netværk i Danmark, og derfor interessant at kigge på i marketingkikkerten.

LinkedIn i B-to-B marketing

LinkedIn Med den kikkert for øjet vil du også opdage, at LinkedIn har det mest konverteringsvenlige publikum. I B-to-B marketing vil lead generation oftest være målet og her udmærkede LinkedIn sig tidligere på året ved at være 277% mere effektiv end Twitter og Facebook. Den simple årsag er, at netværket er professionelt og brugerne er parate til at kommunikere om emner og få opdateringer, der vedrører deres jobs. Det betyder dog ikke, at du bare kan malke netværket for leads med et snuptag.

Start ud med din egen og virksomhedens profil

Vil du i gang med LinkedIn, skal du gøre dit hjemmearbejde. Dit navn står som afsender på mange af budskaberne, så sørg for at din personlige profil er opdateret og 100% komplet. Det sidste kan kræve lidt arbejde, men med en komplet profil har du 40 gange større chancer for at høste frugterne af dit arbejde. Desuden kan jeg anbefale denne fortrinlige guide til at få en professionel LinkedIn profil.

Efter din egen profil skal du opdatere din virksomheds profil. Her er en skarp beskrivelse og relevante keywords under Specialties det vigtigste. Men du kan også med fordel oprette dine vigtigste produkter under Products og bede dine mest loyale kunder om at anbefale dem. Hvis andre går ind og researcher på dine produkter kan netværkets anbefalinger pejle dem i retning af dine produkter, og en potentiel køber vil kunne se personlige anbefalinger fra sit netværk. Det giver en ekstra tryghed, som specielt er vigtigt, hvis din salgscyklus er lang, eller dit brand er mindre kendt.

Brug regelmæssige statusopdateringer

LinkedIn har lånt fra Facebook og gjort det muligt at lave personlige statusopdateringer. Det giver gode muligheder for at sprede budskaber i et personligt netværk, men udfordringen her er, at dit netværk ofte er meget fagligt segmenteret og du kan kun dele med alle eller ingen. Når du deler på din personlige LinkedIn profil, bør opdateringerne være faglige og linke til relevant indhold i din branche – og selvfølgelig også til din virksomheds blogindlæg eller online nyheder. Du bør dog undgå at spamme gamle studiekammerater ved at opdatere flere gange dagligt, som du måske gør på Twitter. Og nu vi er ved Twitter: Lad nu være med at auto-opdatere din LinkedIn, så alt hvad du deler på Twitter kommer med på LinkedIn.

Statusopdateringer fra din virksomhed er også en måde at distribuere nyheder på. Oftest vil company followers være jobsøgere eller personer med specielt interesse i virksomheden. Men da opdateringer er lette at dele og dukker op i feedet på lige fod med personlige statusopdateringer, kan det let spredes og du kan effektivt nå ud til andre relevante personer.

Vis ekspertise i LinkedIn grupper

LinkedIn grupperDen bedste feature, når det kommer til B-to-B marketing med LinkedIn er grupperne. Her kan du diskutere faglige emner og dele relevant indhold. Når du gør det, viser du din ekspertise og bygger troværdighed omkring din person og det du står for. Du bygger relationer med de personer du debatterer med og ind imellem fører en diskussion over i en invitation til at connecte eller en henvendelse vedrørende de produkter din virksomhed tilbyder. Et vaskeægte lead!

Har du allerede en mængde eksisterende indhold at basere dine debatter på, kan du med fordel linke tilbage til din blog eller dit artikelarkiv. Det er relevant for debatten, og du får på den måde målrettet trafik til dit website.

Du kan selv starte en gruppe, eller du kan deltage i andres. Førstnævnte kræver en solid indsats, hvor du deler ud af både egen og andres viden på linje med andre content marketing aktiviteter. Det handler om at opbygge en kanal, for du skal have en del medlemmer og indhold, før folk finder det interessant at tilmelde sig gruppen af sig selv.

I forbindelse med mit arbejde har jeg for 3 måneder siden oprettet gruppen Reputation Management in eCommerce. En meget nicheorienteret gruppe, der på trods af en ihærdig indsats og opbakning fra kolleger hænger i et medlemstal lige under de 100. Så forvent ikke at skabe en stærk kanal med et fingerknips.

Hvad bruger du LinkedIn til?

Det blev lidt af en smøre, men LinkedIn er også mit favoritnetværk. Både fordi det hjælper med at generere leads i B-to-B marketing, men også fordi det er det mest egnede sted at opbygget personligt brand.

Vil gerne høre om dine erfaringer fra B-to-B marketing. Hvordan bruger du LinkedIn?

2 Comments

  • Rune Breinholt Andersen
    Posted 1. november 2012 12:18 0Likes

    Jeg synes det er sjældent at connections på LinkedIn anvender statusopdatering. Jeg har måske 5-6 stykker connectede som formår. Mon det er bare for at det er for socialt, eller tør de bare ikke?

  • Joakim Ditlev
    Posted 1. november 2012 20:47 0Likes

    Måske har du bare få personer fra HR og marketing blandt dine connections, Rune 🙂 Jeg ved ikke hvorfor folk holder sig tilbage, men jo færre der bruger personlige opdateringer i dit netværk, desto mere bliver du selv bemærket, hvis du gør brug af det. Med måde selvfølgelig.
    Tak for kommentaren!

Comments are closed.