Derfor er dette indlæg totalt spild af tid

Nu fangede jeg din opmærksomhed. Det er en svær opgave, og du kæmper garanteret selv med det, når du arbejder med content marketing. Så her er en anderledes fortælling med et par pointer om, hvorfor det ikke er nok at fange opmærksomheden – du skal også kunne fastholde den.

Spild af tid

Dette indlæg er totalt spild af tid. Statistisk set læser du det alligevel ikke – du skimmer lynhurtigt teksten igennem, fanger et par overskrifter og billeder og klikker videre til noget andet. Og hov! Nu hvor du endelig blev fanget, kom der en email notifikation, der fjernede din opmærksomhed. Og så skulle en kollega spørge om noget… og hvor var det nu du kom fra? Bare klik på krydset, der kom noget vigtigere i vejen.

Du er også doven og utålmodig

Du læser stadig med? Hvor herligt! Indledningen var en påmindelse om, hvor svært det kan være at fastholde publikums opmærksomhed. Og nu fastholder jeg med en lille provokation. Det lyder ikke så pænt, men publikum er dovne og utålmodige. Det gælder også mit publikum – og dermed dig, der læser med. Pointerne skal serveres. Der skal hele tiden være en ny interessant pointe at gå efter. Og måske en lille cliffhanger til at læse videre og høre om, hvorfor det forholder sig sådan? Og så kan du måske også finde ud af, hvorfor det er noget vrøvl, når nogen påstår, at vi ikke kan fastholde opmærksomheden længere tid end en guldfisk.

Hvad er attention span?

Attention span er et af de udtryk, som er svære at oversætte korrekt til dansk. Direkte oversat er ”attention span” fastholdelse af opmærksomhed, men det handler i lige så høj grad om koncentrationsevne. Attention span er det tidsrum, en person kan fastholde opmærksomheden på en enkelt ting eller aktivitet.

Det er delt op i en umiddelbar reaktion på et stimuli, der kort fanger opmærksomheden. Den anden fase “attention” handler om fokus: hvor længe en person kan koncentrere sig om en given opgave.

Det afhænger af personens alder og miljø, men tidsrummet man kan fastholde fokus stiger med alderen. Små børn kan lige klare at koncentrere sig til et afsnit Gurli Gris, men med alderen lærer man at se interesseret ud, når en revisor gennemgår et regnskab på en generalforsamling. Så den præcise længde på attention span varierer enormt. Og er du i gang med noget, der er hyleskægt eller direkte selvmotiverende, er det ikke et problem at fastholde opmærksomheden.

Der findes ingen regler for, hvor langt dit indhold må være

Så når nogen påstår, at flere sociale medier og øget skærmbrug resulterer i kortere attention span, som kan måles i sekunder, mangler der kontekst. For den samme person, der tager sin telefon op og tjekker TikTok notifikationer hver andet minut, kan godt binge-watche en hel sæson af Stranger Things uden afbrydelser.

Så oversat til content marketing sprog: Hvis dit indhold formår at fastholde dit publikums opmærksomhed, er der ingen regler for, hvor langt eller kort det skal være. Hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener, så slå over på TV Syds live transmission fra storkereden i Smedager. Folk følger med her og vender retur. Både fordi deres opmærksomhed er blevet fanget, fordi de er nysgerrige og fordi de har uindfriede forventninger til, at der snart sker noget i den rede.

TV Syd jaja – det er jo bare slow flow TV. Men reglerne om indholds længde bliver også brudt på sociale medier. Et kendt eksempel er Buzzfeed, der ellers er kendt for lynhurtige historier. De fik 800.000 til at følge med på et live stream på Facebook i 45 minutter, hvor to medarbejdere ville se, hvor mange elastikker de kunne vikle på en vandmelon, før den bristede.

Så en video på Instagram behøver ikke vare under 30 sekunder. Og en podcast episode kan godt vare over en halv time. Forudsat at du har evnen til at fastholde publikums opmærksomhed. Både i storkereden og ved vandmelonen er der et element af noget uforløst, der gør det værd at livestreame.

Er der det i dit eget indhold, så de dovne og utålmodige ikke klikker væk?

Guldfisken er en myte

Og så var der den med guldfisken.

Du har måske hørt historien om, at menneskets evne til at fastholde opmærksomheden falder og nu er under 8 sekunder? Hvilket er lige så længe som en guldfisk. Det er en stor misforståelse. Både at attention span kan reduceres til et tal, men også fordi guldfisk har dårlig korttidshukommelse. Det har ikke noget at gøre med at fastholde opmærksomheden.

Så lad os være fair over for fisken og droppe ideen om, at der er et bestemt antal sekunder eller minutter, man kan fastholde opmær… Nej, se! Der var et egern!

Pointen er:
Dit indhold er i konstant risiko for at forsvinde i modtagerens bevidsthed. Dit publikum er dovent, utålmodigt og kun en notifikation i Candy Crush fra at blive overset. Men formår du at fastholde opmærksomheden, er der ingen regler for, hvor langt indholdet må være.