Adblockerne kommer

Reklamer forstyrrer. I hvert fald de traditionelle former for push-marketing, der har til formål at fravriste os opmærksomheden. Dine kunder bliver ikke kun trætte af larmende tv-spots og reklamespækkede ugeaviser. Online annoncering er under pres, og i Danmark har over 21 % installeret adblockere i browseren.

Men kunderne vil stadig gerne lære om dine produkter, når de har brug for det. Det er gode nyheder for content marketing.

Pige laver spejl - adblockerne kommerMin søn var kun lige fyldt halvandet år, da jeg lagde mærke til en tydelig og nærmest instinktiv irritation over reklamer. Når han fik stukket en iPad med en Teletubbies-film i hånden, og den startede ud med en In-stream reklamefilm, hamrede han fingrene ned på knappen med Skip Ad. Det blev han ved med, indtil reklamen forsvandt, og han kunne komme i gang med at se det han forventede.

Når selv blebørn bliver irriterede over reklamer, må der være noget galt. Og det er sikkert den væsentligste grund til at folk finder på skrappere metoder end pudder i numsen, når de vil undgå at se på bannerreklamer.

Hvad er en adblocker?

En Adblocker er et plugin i browseren, som brugerne installerer for at slippe for at få vist displayannoncer på websites, In-stream ads på YouTube og andre formater. Plugins til Adblocker er gratis og kan installeres på få minutter. AdBlockere er mest udbredt på desktop, hvor programmer som AdBlock Plus globalt er downloadet over 300 millioner gange. På smartphones findes der specifikke browsere, man kan downloade for at undgå forstyrrende reklamer.

Danske, digitale medier taber årligt millioner, når deres annoncer ikke bliver vist. Politiken melder, at op i mod 20 % af de besøgende undgår annoncer på denne måde. Det stemmer overens med denne internationale undersøgelse fra Adobe og PageFair:

Brug af Adblockere i udvalgte lande
Kilde: CMO.com

Danmark er blandt de lande hvor flest brugere har installeret adblockere (21,2 %). Samtidig fremgår det i undersøgelsen, at adblockere boomer globalt: Antallet af aktive adblock-brugere steg med 117 % fra 2013 til 2014.

Remarketing kan stadig fungere

Betyder udviklingen, at displayannoncering er spild af penge? Ikke nødvendigvis – det kan stadig fungere, hvis du formår at sigte præcist nok. En populær teknik, som de fleste online marketing folk stadig anbefaler, er remarketing.

Har du eksempelvis fundet et produkt på en webshop uden at købe det, får du vist annoncer om netop dette produkt, når du besøger andre websites. I tvivl om hvordan de virker? Så besøg Zalando. Og fortryd de næste mange dage – de er virkelig aggressive med deres remarketing.

Men sigter du efter et knapt så intenst niveau som Zalando, kan de irriterende annoncer blive mere interessante. Særligt webshops melder om effektivitet med remarketing, fordi den minder potentielle kunder om et produkt de har vist interesse for. Men det kræver selvfølgelig, at du allerede har skaffet trafik til websitet.

Reklamer på sociale medier er ikke salgsgas

Generelt er den traditionelle bannerannonce udfordret. Branchen taler om banner blindness, og klikrater bliver i målt i promille. Populært sagt er det mere sandsynligt at du får fuldt hus i et spil poker, end at du klikker på en bannerannonce. Det skyldes både flere adblockere, men også at den almindelige bruger bliver mere garvet og ser bort fra annoncerne fra, når hun orienterer sig på et website.

Den tendens har de store sociale medier fanget. Og deres indtjening er i høj grad lagt an på native advertising. Det vil sige annoncer, som lægger sig som en naturlig del af nyhedsfeedet. Her er som regel ikke tale om salgsbudskaber. Derimod er indholdet en almindelig redaktionel opdatering, som afsenderen kan vælge at promovere for at nå ud til en bestemt målgruppe.

Content marketing er modsvaret på støjende reklame

Alt det her taler til fordel for content marketing. For kunderne er ikke uinteresserede. De vil bare ikke have støjende reklamer, der forstyrrer dem. I stedet vil de vælge dine produkter til, hvis du har svarene klar på deres spørgsmål – eller bare formår at komme på nethinden på en sober måde.

Når paid media – såsom bannerannoncer – ikke længere er effektive, må marketingbudgettet bruges andre steder. Hele forudsætningen for at kunne lave relevant indhold på sociale medier kræver fokus på owned media. Du skal opbygge et engageret publikum og løbende fylde nyt indhold på Facebook eller andre kanaler. Siden kan du vælge at udvide dit publikum ved at markedsføre selve indholdet til nye målgrupper.

Den indsats bliver mest effektivt med en content marketing tilgang. Har du brug for en hjælpende hånd til det, er du velkommen til at kontakte mig.