Reklamer forstyrrer. Så mange vælger helt at undgå dem. Det er især let at gøre online, hvor mange bruger adblockere til at filtrere støjende annoncer fra. Men hvor udbredt er adblockere og hvad kan du gøre, hvis du stadig vil nå ud med et budskab? Det kan du blive klogere på her.
Du har helt sikkert også selv irriteret dig over irrelevante reklamer på nettet. Remarketing annoncerne bimler og bamler, fordi du har besøgt et bestemt website – også længe efter du har købt produktet. Eller du bliver eksponeret for alle mulige forskellige produkter, som overhovedet ikke er interessante.
Er du som de fleste vil du stadig gerne høre om produktnyheder fra noget du interesserer dig for. Eller få et godt tilbud. Men det er mængden af støj, der er problemet.
Det er her hvor mange tyr til adblockere. Det er en stor udfordring for annoncører, men giver omvendt bedre muligheder, når du satser på content marketing.
Hvad er en adblocker?
En adblocker er et stykke software, der filtrerer online reklamer som displayannoncer på websites eller annoncer på YouTube væk. Det fungerer typisk som en browserudvidelse, som brugerne installerer i Chrome, Safari, Firefox eller lignende. Adblockere findes både i gratis og betalte versioner og på desktop er programmer som AdBlock Plus globalt blandt de mest udbredte med over 350 millioner downloads.
Hvor mange bruger adblockere?
Det er svært at finde præcise tal for, hvor mange der bruger en adblocker. Ifølge en stor undersøgelse fra GlobalWebIndex i 2018 bruger 47% en adblocker til at sortere annoncer fra, når de går på nettet. Mediebranchens egne medier melder om langt færre brugere – Audience Project rapporterer en nedgang i brug af adblockere i 2020 – specifikt for Danmark bruger 27% en adblocker. Men uanset hvor svingende tallene er, vil du kun ramme et sted mellem halvdelen og tre fjerdedele af din målgruppe, hvis du annoncerer online.
Hyppigste årsager til at bruge adblockere
Irritation og irrelevans stor højt på listen over de hyppigste årsager til, at brugerne vælger at installere en adblocker. Men der er også tekniske årsager, da især videoannoncer optager meget båndbredde. Derudover fylder beskyttelse af privatliv og sikkerhed også hos flere.
Den hyppigste årsag til at bruge adblocker er dog ret simpel: Der er for mange annoncer.
Modsvar på blokering af annoncer
Det er selvfølgelig en udfordring for dig som annoncør. Men reklamefinansierede, digitale medier taber årligt millioner, når deres annoncer ikke bliver vist. Derfor afprøver medier også løbende andre indtjeningsmodeller som modsvar til de manglende kliks på annoncer.
Det skyldes ikke kun adblockere. Branchen taler om banner blindness, og klikrater bliver i målt i promille i stedet for procenter. Den almindelige netbruger bliver mere garvet og ser bort fra annoncerne fra, når hun orienterer sig på et website.
De store tech-giganter har fanget den udvikling. Eksempelvis er Facebooks indtjening næsten udelukkende bundet op på annoncer, som indgår som en naturlig del af feedet. De kan ikke blokeres – men de kan stadig godt være irriterende eller irrelevante.
Værdiskabende indhold eller støjende reklamer?
Men hvor står dine kunder? Der er sikkert en del af dem i den gruppe, der ikke vil have støjende reklamer, der forstyrrer dem. Men de vil sikkert gerne inspireres, underholdes eller finde ud af, hvordan de får mere ud af at bruge dine produkter.
Den stigende brug af adblockere står i kontrast til at mange selv undersøger deres behov online – ofte refereret til som Zero Moment of Truth. Kunderne vil i højere grad vælge dine produkter til, hvis du har svarene klar på deres spørgsmål – eller i det mindste formår at komme på nethinden på en måde, der ikke er træls.
Når paid media – såsom bannerannoncer – bliver mindre effektivt, må marketingbudgettet bruges andre steder. Hele forudsætningen for at kunne udgiver relevant indhold kræver fokus på owned media. Du skal opbygge et engageret publikum og løbende fylde nyt indhold på Facebook eller andre kanaler.
Den slags tager tid. Så ofte er den bedste vej frem at justere annoncebudgettet ned og satse mere på værdiskabende indhold. Det ene udelukker ikke det andet.
Oprindeligt udgivet marts 2015. Senest opdateret juli 2023.