Skåret ind til benet, er der to måder at markedsføre på. Push og pull.
Ved push-marketing skubber du budskaber ud til potentielle kunder. Du afbryder dem i det, de var i gang med. Du har et godt tilbud, som de fleste lader passere, men nogle få reagerer på med det samme. Og så får du en effekt på kort sigt.
Og så er der pull-marketing, hvor målet er at tiltrække kundernes opmærksomhed, når de har brug for det.
Content marketing i sin fineste form hjælper, uddanner og guider mulige kunder til at træffe gode, velovervejede købsbeslutninger. Salgsbudskaberne er i baggrunden til fordel for indhold, der hjælper potentielle kunder videre og som skaber præference for dit brand og øger efterspørgslen.
Jeg mener, at der er for meget push og for lidt pull i marketing i dag.
Jeg har stiftet Content Marketing DK og udgiver løbende indhold, fordi marketing bør vejlede og give svar i stedet for at afbryde og irritere.
Historien bag Content Marketing DK
I 2008 var jeg selv en af dem, der arbejdede med irriterende reklamer. I mit daværende job skulle jeg udbrede kendskabet til digitale kataloger til amerikanerne og skaffe leads til en horde af sultne sælgere. Det foregik primært ved kæmpe email udsendelser med det samme salgsbudskab til 50.000 mennesker på en gang. Vi var glade, hvis bare en procent reagerede.
Jeg tænkte, at det kunne gøres bedre. Kort tid efter blev jeg introduceret til content marketing af eksperter som Joe Pulizzi og Andrew Davis – og vi begyndte at arbejde med relationsskabende indhold.
Jeg oprettede denne blog for at udbrede idéen om, at virksomheder kan hjælpe deres kunder gennem nyttigt og relevant indhold baseret på mine erfaringer fra USA. Jeg er drevet af, at rykke ved opfattelsen af marketing som noget, der skal hjælpe frem for at forstyrre. Og jeg er overbevist om, at mange danske virksomheder er dygtige til det de laver, men de mangler ofte indsigt i, hvordan de kan omsætte deres ekspertise til forretning.
Hele den historie er kogt ned i kernefortællingen for min virksomhed:
Content Marketing DK klæder virksomheder på til at forandre måden at tænke og udføre marketing på. Ingen bryder sig om afbrydende reklamer. Derfor inspirerer, praktiserer og hjælper Content Marketing DK med at lave nyttigt indhold, der skaber tillid og øger efterspørgslen.”
Content marketing ekspertise
Content Marketing DK inspirerer dig, dine kolleger, dine kunder eller dit netværk og gør dig skarpere til selv at udarbejde historier, planlægge indsatsen og bruge de rette kanaler, værktøjer og ressourcer. Content Marketing Bogen har inspireret flere tusinde danske kommunikatører og marketing professionelle, og jeg står desuden bag den danske udgave af Content Inc. der har inspireret over 100.000 indholdsiværksættere globalt. På bloggen, der er landets mest omfattende kilde til content marketing, finder du masser af tips og eksempler til dine egne projekter.
Hvem står bag Content Marketing DK
Mit navn er Joakim Ditlev, jeg er 43 år og bliver ofte kaldt content marketing ekspert. Jeg har udgivet flere bøger om content marketing, har blogget i over et årti, har arbejdet aktivt med content marketing siden 2009 og har 5 års praktisk erfaring med content marketing fra softwarebranchen. I min tid som marketingchef hos softwarevirksomheden Zmags blev jeg oplært af nogle af de amerikanske content marketing eksperter, der i dag er kendte verden over og stadig en stor inspirationskilde. Med stor, jysk ydmyghed har jeg tre gange optrådt på samme scene som mange af dem til verdens største konference, Content Marketing World.
Du er mere end velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller konkrete projekter, du ønsker hjælp til.