Der findes mange undskyldninger for IKKE at gå i gang med content marketing. Nogle er der hold i, andre er oppustede content marketing-myter, som er svære at punktere. Måske er det en forkert opfattelse, der holder dig tilbage fra at komme i gang med at skabe bedre kunderelationer med nyttigt indhold? Læs med og få styr på content marketing myter og sandheder.
Det er bedre at skyde email kampagner ud om morgenen end i frokostpausen.
Ingen får trafik fra Facebook længere.
De nye cookiebokse gør Google Analytics ubrugeligt.
Der er mange af den slags statements i marketingverdenen. For det går hurtigt, og overskrifterne hænger ved, men det er ikke alt, der holder. Og så bliver det sejlivede myter. I content marketing findes de også.
De fem myter, som jeg oftest støder på, lyder sådan her:
Myte #1: Det kræver et stort budget og team til content marketing for at lykkedes
Den myte kan hurtigt piftes. Content marketing kræver først og fremmest tid – og dygtige, dedikerede medarbejdere på holdet. Af en eller anden grund hænger det stadig ved, at der skal store budgetter til, men content marketing koster ikke kassen og kræver heller ikke 20 mand i teamet. Langt de fleste cases fra Content Marketing Bogen omhandler små teams eller enkeltpersoner, som har et talent for at fortælle den gode historie og gør det vedvarende på nogle få udvalgte kanaler.
Myte #2: Content marketing kan ikke betale sig
Det kommer helt an på tidshorisonten for marketing business casen. Skal der kastes penge efter annoncer med håbet om at få flere varer ud af døren snart? Eller skal der tænkes langsigtet ved at styrke kunderelationerne med content marketing? Annoncerne vinder altid, når tidshorisonten er kort, og har man forventninger om, at content marketing skal erstatte en annonce, slår det fejl. Mange forretninger har ikke evnen til at kigge ind i næste kalenderår – nogle gange ikke engang næste måned “i disse coronatider”. Og så bliver content marketing set som noget, der ikke kan betale sig. Men med en lang tidshorisont kan content marketing godt betale sig, og det kan være med til at øge markedets størrelse, fordi det skaber en større efterspørgsel.
Myte #3: Content marketing virker ikke – vi har selv prøvet det
Denne myte piller også ved tidsaspektet. Men her er det mere tålmodigheden, den er gal med. For udover at det kræver tid før du får mærkbare resultater, skal timingen også være til stede. ”Det har vi prøvet-attituden” dækker tit over at timingen ikke var der. Content marketing var måske en forkølet indsats med en blog eller et socialt medie, der aldrig fik fart, fordi den kun levede i marketingafdelingen. Måske var organisationen ikke moden til det – vellykket content marketing kræver at ledelsen er overbevist. Eller – hvis nu du skal være helt ærlig – var indholdet virkelig godt nok og levede det op til målgruppens forventninger? Det er nemt at springe evalueringen over og hoppe videre til den næste marketingbobbel. Men det skaber sjældent resultater – hverken med content marketing eller andre tilgange.
Myte #4: Konkurrencen er blevet alt for hård
Denne myte holder vand – på visse platforme. Flere og flere brands og medier kæmper om pladsen i feeds og søgeresultater, hvor betalte resultater fylder mere. Samtidig lukker de store platforme sig og belønner indhold, der giver engagement på platformen – ikke det der linker ud. Har du bare tænkt dig at dele nyheder fra dit eget website på sociale medier, så lad hellere være. I dag kræver det en fokuseret indsats på færre kanaler, hvor indholdet passer til kanalen. Som når Schøtministeriet udkommer på Facebook for eksempel. Et andet opmærksomhedspunkt er, at hårdere konkurrence medfører større krav til at du rammer plet. Det gør du lettest ved at være knivskarp på at definere din målgruppe og levere kvalitetsindhold til dem. Det er der ikke noget nyt i – i de tidlige år har det bare været lettere at slippe afsted med at sigte bredt med middelmådigt indhold.
Myte #5: Vi er i et lavinteresse marked. Så folk interesserer sig ikke for vores indhold
Denne myte er interessant. For den siger i virkeligheden mere om virksomhedens selvopfattelse end om, hvordan markedet opfatter virksomheden. Desværre holder det nogle virksomheder tilbage fra at kaste sig ud i content marketing. Der findes mange, der er lykkedes med content marketing i kedelige brancher – linket viser eksempler på, hvordan der er skabt efterspørgsel på aldersopsparinger, rengøringsmidler og testamenter. Når de kan, kan du vel også?
Jeg håber, du har fået piftet en myte eller to. Jeg hører gerne fra dig om andre misforståelser og myter i content marketing, som er svære at slippe af med.