Uanset om du udgiver indhold på vegne af en virksomhed eller du er i gang med at udbygge dit eget hjørne af nettet på hobbyplan, er der behov for at indholdet skal skabe en indtjening. Der er især 3 fejl der går igen.
Her kommer et udsagn, som har taget mig lang tid om at fatte:
60-70% af al indhold i B2B marketing bliver aldrig brugt.”
(Kilde: Sirius Decisions)
Det kunne være endnu et udsagn, som lider under mangel på faktatjek. Men jeg har aldrig set det afkræftet. Og når man tænker over mængden af ligegyldigt indhold, som bliver delt ud på en messe eller ligger i en undermenus undermenu på et komplekst website, begynder det at give mening.
I det lys er det ikke så underligt, at content marketing er en svær disciplin. Virksomheder går på sociale medier, opretter blogs, investerer i marketing automation, men det er stadig svært ved at se ud over produktet. Det resulterer i indadvendt og navlepillende indhold, hvor det er en kamp at få andre end kollegerne til at interessere sig. Så kan du investere i søgemaskineoptimering og trykke på boost-knappen så meget du vil. Det bliver aldrig rigtig godt, hvis indholdet ikke er i top.
Content creators kan det, virksomheder kæmper med
Jeg har kastet en del opmærksomhed over emnet, da jeg researchede til bestselleren Content Inc. og efterfølgende udgave den som lydbog på dansk. Der findes mange eksempler på virksomheder, der er begyndt ved at en engageret iværksætter udgav regelmæssigt indhold i en bestemt niche og opbyggede publikum og efterspørgsel undervejs. Her er tre eksempler på danske content marketing-startups.
Det er en enorm styrke at kunne udarbejde indhold, som interesserer folk og får dem til at vende tilbage. Tænk på hvor mange opslag du selv ignorerer i dit Facebook-feed eller i din indbakke! At folk aktivt vælger at bruge deres kostbare tid på lige netop dit indhold er et privilegium. Her kan marketingmedarbejderen lære meget af den passionerede content creators.
Men creators kan bestemt også lære af marketing. Her er de tre af de hyppigste fejl, som content creators begår.
Fejl 1: Ubegrundet frygt for at skræmme publikum væk
Indsatsen skal gerne kunne betale sig. Så kunsten er at drysse kommercielle aktiviteter ned over publikum uden at skræmme dem væk.
Rejste hårene sig i nakken på dig ved ordene ”kommercielle aktiviteter”? Mange content creators bryder sig ikke om at blive koblet sammen med noget kommercielt, for det var ikke formålet fra starten.
Den første fejl er: At publikum bliver skræmt væk over at et websitet får et mere kommercielt udtryk er ofte ubegrundet frygt. Dit publikum kan tolerere flere kommercielle aktiviteter, end du tror. Det afgørende er, at du introducerer indtjeningsmodellerne på en elegant måde, og at dine trofaste læsere ikke føler sig snydt.
Så spørg dig selv: Hvis alternativet er, at du mister gejsten, fordi kontoen med tidsforbrug er gået i overtræk, er det så ikke værd at risikere en mindre procentdel af dit publikum?
Fejl 2: Bannerannoncer redder ikke dagen
Mange creators tror, at den fine balance mellem et trofast publikum og indtjening er brolagt med annoncer. Det er logisk, for det er den mest synlige måde, du selv bliver eksponeret for reklamebudskaber på, når du besøger nyhedssites.
Det tager kun 10 minutter at opsætte Google AdSense, så du kan tjene penge ved at vise virksomheders reklamebannere på dit website. Og du skal ikke bruge en masse tid på at sætte det op, lave aftaler med annoncører og alt muligt andet praktisk.
Men blot fordi det er en synlig reklameform, betyder det ikke, at det er en god indtjeningskilde.
For folk har fået banner blindness. De er blevet så vant til at færdes online, at et spraglende banner ikke længere fanger opmærksomheden. Og når kun få klikker, bliver værdien for annoncøren mindre og prisen for at få et banner på websitet, ryger ned.
En del er blevet så trætte af bannere, at de installerer ad-blockere for helt at undgå dem. I Danmark havde 27% af alle internetbrugere installeret en ad-blocker i deres browser. Blandt de unge mellem 15-25 år er det endnu mere udpræget – i Skandinavien bruger over halvdelen i det segment ad-blockere. Intet tyder på, at folk kommer til at bryde sig mere om annoncer i fremtiden.
Bannerannoncering kan kun hjælpe marginalt på indtjeningen, og pludselig ser det hele meget kommercielt ud.
Fejl 3: Mangel på indtjeningsstrømme
Dermed ikke sagt, at bannerannoncering ikke kan bruges overhovedet. Men det skal i højere grad tænkes som et supplement frem for at stå alene. Mange content creators begår nemlig den fejl, at de ikke tænker i flere indtjeningsstrømme. De har ikke en plan for, hvor stor en del af indtjeningen, der skal komme fra direkte og indirekte aktiviteter. Det kan der være mange årsager til, og måske kan du genkende nogen af dem:
- Du kender ikke til andre muligheder for at skabe indtjening end via bannere.
- Du har ikke tid til at afprøve andre taktikker.
- Du er fokuseret på at gøre dit indhold bedre og engagere dit publikum – ikke på at udvikle forretningen.
- Du får sure opstød, når du hører ord som ”indtjeningsmodel” og ”forretningsudvikling”.
Der findes ikke nogen skabelon for, hvordan du bedst tjener penge på lige netop din kanal. Sandsynligvis vil de bedste muligheder opstå som en kombination af flere metoder, og det er i virkeligheden også det sundeste. Ved at bygge flere indtjeningsstrømme, bliver du mere uafhængig. Og i et lille marked som Danmark vil det i langt de fleste tilfælde også være nødvendigt at finde flere måder at lave penge på for at få en fornuftig samlet indtjening på dit indhold.
Men det kræver, at du investerer tid og er klar til at risikere, at ikke alle dine læsere vil være tilfredse. Og du vil måske lave nogle fejlskud undervejs, når du skal tjene penge på nicheindholdet. Vil du vide mere om emnet, er der masser af inspiration at hente i bogen Content Inc.
Oprindeligt udgivet januar 2017. Senest opdateret 4. juli 2023.