10 facts du kan bruge til at sælge content marketing ind til chefen

Det kan være en kamp at få lov til at bruge mere tid og budget til content marketing. Men blandt alle de gode historier og kendte cases kan det være nyttigt med nogle facts og data til at få overbevist dem, der sidder på budgetterne. Her får du 10 kontante content marketing facts, der hjælper dig i budgetkampen.

10 content marketing facts
Har du talegaverne i orden, når du skal redegøre for, hvorfor virksomheden skal sætte budget af til langsigtede investeringer i content marketing? Det er som regel et must. Men for at det ikke skal ende i flotte ord, er det godt med nogle content marketing facts, der lægger vægt bag dine argumenter.

Vogterne af pengekassen skal vide, at pengene er givet godt ud, og at content marketing ikke bare er et modelune.

Her finder du en liste med content marketing facts, der kan sikre dig mere budget:

  1. 57% af kunderejsen er overstået, når en potentiel køber tager kontakt til en forhandler. Kunderne uddanner sig selv i langt højere grad, og derfor har virksomheder brug for relevant indhold i den indledende del af købsprocessen for at komme på kundens radar. Kilde: CEB / Google 2013
  2. Kunden interagerer i gennemsnit med 11,4 stykker indhold i en kunderejse. Det understreger behovet for indhold til selvuddannende kunder i alle købets faser. Kilde: Think With Google 2014
  3. 37% af alle danskere har ad-blockere installeret på deres computere. Det vidner om, at kunderne ikke ønsker at blive afbrudt med salgsbudskaber og at traditionel bannerannoncering bliver mindre effektivt. Kilde: AudienceProject 2016
  4. Og mere ad-blocking fra samme kilde. Dykker vi ned i målgruppen for 15-25-årige har hele 55% en ad-blocker installereret. Så jo yngre kunderne er, desto større behov har du for at ramme dem med relevant indhold frem for push-marketing.
  5. Content marketing koster 62% mindre end traditionel marketing. Den store forskel er, at det tager længere tid at se et afkast i content marketing. Kilde: Demandmetric.com
  6. 72% ignorerer AdWords Googles søgeresultater. Det er langt mere effektivt at skabe trafik gennem nyttigt indhold, frem for at købe sig til den. Kilde: GFK / User Centric
  7. Irritationen over reklame blandt danskerne er tredoblet på 10 år. Et klart signal om at kunderne ikke ønsker at blive forstyrret med reklamebudskaber. Kilde: Mindshare Reklameanalysen 2015
  8. 69% af adspurgte marketing professionelle mener, at content marketing er mere effektivt end direct mail og PR. Så sætter I budget af til det i dag, er det måske en idé at prioritere om. Kilde: The Content Council.
  9. Content marketers oplever optil 6 gange højere konverteringsrater på deres websites sammenlignet med virksomheder uden. Årsagen er, at de formår at opbygge tillid til en specifik målgruppe og driver mere relevant trafik på websitet. Kilde: Aberdeen Group 2014.
  10. Globalt er budgetterne til content marketing steget fra 13% til 33% i perioden 2013-2015. Hvis ikke du kommer i gang, kan det være konkurrenten kommer foran. Kilde: The Content Council

Har du nok skyts til chefen nu? Ellers er der mere at hente i denne glimrende guide fra Content Marketing Institute, så du bliver endnu mere overbevisende.

Og har du brug for endnu mere skyts, kommer jeg gerne ud og giver ledergruppen en peptalk om, hvorfor content marketing er værd at satse på og hvad de risikerer ved ikke at sætte budget af til det. Se en smagspøve her.

Har du andre gode argumenter til at få chefen til at stige på content marketing toget, må du meget gerne dele dem i kommentarfeltet.